Min hälsoresa

Med träning och god LCHF-mat ska jag lyckas!

Egengjord majonäs

Jag försöker undvika att köpa majonäs då de ofta innehåller socker och andra "dåliga" ingredienser. Hemma gjord majonäs blir även godare så är det jag jag föredrar. Smaksätter gärna majonäsen med olika kryddor för att variera smaken och använder den som mejerifri sås.

Finns två olika recept ett där man bara blandar ner alla ingredienserna (hittade på Åses blogg 56kilo och ett där man häller ner oljan undertiden som man mixar (den jag brukar göra).

Majonäs #1
Ingredienser
2st äggulor
0,75dl olivolja
1,5dl rapsolja (eller annan olja utan smak)
Kryddor (salt och vitpeppar)
1tsk citronssaft (för längre hållbarhet)
Smaksättning

Lägg i äggulorna och kryddorna i en hög behållare och tillsätt ev smaksättning (dijinsenap för vanlig majonäs, vitlök för aioli, curry eller annat gott).
Mixa samman och droppa i lite olivolja undertiden du mixar jag byter olja när det slutar vara "rinnande" och häller rapsoljan i tunn stråle tills majonäsen fått den konsistens du vill ha.
Sist rör ner citronen om du ska spara den i kylskåpet annars går det att hoppa över.

Majonäs #2
1 (helt) ägg
1tsk dijon senap
1krm salt
Lite vitpeppar
1msk citronssaft
2dl olja (utan smak)

Häll i alla ingredienserna i en hög behållare och mixa tills den tjocknat håll mixern still i början och börja sedan "vicka" och sänk upp och ned.

Taggar: mejerifritt, tillbehör;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: